اولین جلسه گروه مطالعات زنان در سال جاری : زنان ، انتخابات و قوانین تبعیض آمیز

27 مهر 1389

کانون زنان ایرانی -“مهمترین واقعه سال گذشته برای زنان، انتخابات ریاست جمهوری و حوادث پیرامون آن بود. “این گفته مریم میرزا نژاد،جامعه شناس در اولین جلسه گروه مطالعات زنان دانشگاه تهران بود .

او با موضوع وضعیت زنان در سال گذشته در جمع دانشجویان و علاقه مندان به موضوعات زنان در این باره گفت : زنان در انتخابات سال گذشته و حوادث پس از آن نقش پررنگی داشتند. قبل از انتخابات هم همگرایی زنان برای انتخابات شکل گرفت که میتوان از آن به عنوان تلاشی برای گنجاندن بخشی از مطالبات زنان در تبلیغات کاندیدهای ریاست جمهوری. نام برد .

وی در ادامه صحبت هایش با اشاره ای کوتاه به بیانیه های همگرایی زنان قبل از انتخابات به بررسی حضور آنان پس از انتخابات پرداخت و حضور فعالان جنبش زنان با طیف های مختلف در آن را نقشی بسیار موثر ارزیابی کرد .

حضور پررنگ زنان و قانون رجل سیاسی

او در ادامه با بیان اینکه حضور همسر یکی از کاندیداها در کمپین انتخاباتی در شرایطی که در قانون اساسی از رجل سیاسی نام برده می شود امری بسیار مهم بوده ادامه داد : نقش و حضور زهرا رهنورد در جریان انتخابات نقش مهمی بوده و آن را می توان جهت بیان خواسته های زنان بطور مستقل و آشکار تلقی کرد.

میرزا نژاد در ادامه سخنانش دیگر اتفاقات مهم برای زنان در سال گذشته را بررسی کرد او سخنانش را با ارائه امار طلاق زنان آغاز کرد.

به عقیده او آنچه که پدیده طلاق را نسبت به سالهای قبل متفاوت میکند علاوه بر افزایش میزان آن، افزایش نسبت چهل و هفت درصدی طلاقهای توافقی به کل طلاقهای انجام شده است . که بیشترین میزان آن هم در میانگین سنی 20 تا 30 سال رخ داده است .طبق این آمار بین 70%-80% افراد متقاضی طلاق هم زنان هستند.

درصدی که به نظراین جامعه شناس زنان را به عنوان ناراضیان واقعی در خانواده به تصویر می کشد و البته نشاندهنده آن است که آنان برای رسیدن به جایگاهی غیر از آنچه که برایشان تصویر شده، تلاش می کنند.

راهکارهایی غیر کافی برای حل مشکلی واقعی

میرزا نژاد با اشاره به اینکه راهکارهای ارائه شده توسط دولت برای حل مشکلات زنان ناکافی و حتی ضربه زننده است ادامه داد : دولت راهکارهایی از جمله سهمیه بندی جنسیتی دانشگاه ها و همچنین لایحه حمایت از خانواده را برای حل مشکلات زنان ارایه داده است و در حالیکه این قوانین و به ویژه ماده 23 و 25 لایحه از نظر فعالان مدنی ضربه اصلی را به جایگاه زن در خانواده وارد می کند.

او در پایان سخنانش به حوزه ورزش و زنان پرداخت و با اشاره به مسایل و مشکلات زنان ورزشکار آماری را درباره تغغیر جنسیت ورزشکاران زن در ایران ارایه داد که بسیار تعجب برانگیز است .

او گفت : در سطح جهان هر 50 سال یک زن به طور نمونه والیبالیست تغییر جنسیت می دهد این در حالی است که در ایران طی 3 سال گذشته 20 فوتبالیست زن تغییر جنسیت داده اند که این امر حاکی از نارضایتی آنان از جایگاه خود است.

در ادامه جلسه دکتر شهلا اعزازی ،جامعه شناس موضوع گروه مطالعات زنان در سال جاری را جنسیت و سلامت اعلام کرد موضوعی که از این پس در جلسات این گروه موضوع سخنرانی و نقد قرار خواهد گرفت .

این جلسه با یادی از روزنامه نگاران ،دانشجویان و فعالان دربند زن خا تمه یافت .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours